Vejledning i udskriftvenligt format
Indholdsfortegnelse
Internettet ( W orld W ide W eb = www) er både en skatkiste og en junkbod med 'juveler' og 'skrammel' i skøn forening. Der er milliarder af hjemmesider og millioner af udbydere, og hvem som helst kan uploade en side på web. Derfor er det afgørende at søge bevidst og kritisk.
For at få adgang til ressourcerne på Internet skal man bruge en browser, dvs. et program, som kan kommunikere med alle de millioner servere, som er tilknyttet Internet. Vejledningsmaterialet til dette modul er rettet mod browseren Internet Explorer men der findes andre browsere som Firefox og Opera.
I mange sammenhænge oplyses vi om Internetadresser: på TV, i aviser og tidsskrifter, reklamer mm., og ønsker man at besøge en af disse, åbnes programmet Explorer og adressen skrives ind i browserens adresselinje hvorefter der trykkes på retur-tasten.
De sider, man ønsker at vende tilbage til, kan gemmes som 'bogmærker' /foretrukne på computeren, således at man senere kan klikke på bogmærket /foretrukne frem for at skulle skrive hele adressen igen i adressefeltet. - se vejledning til bogmærker
En adresse som denne http://www.uvm.dk/gymnasie/almen/vejledninger/undervishf.htm fortæller flg.:
.dk/ = adressens landekode. Eksempler på andre landekoder:
Denne logiske opbygning af webadresser gør det muligt at gætte sig til mange adresser, fx. er Dagbladet Informations hjemmeside http://www.information.dk
For at kunne vurdere kvaliteten og troværdigheden af en Internetside er det vigtigt at kunne identificere afsenderen, og sider i undermapper kan være vanskelige at identificere mht. afsenderforhold.
Hvis du placerer markøren bag den sidste del af adressen og sletter led for led kan du komme frem til webstedets hovedside og der (forhåbentlig) se hvem, der udbyder siden.
Rundt om i verden er der placeret nogle megastore maskiner, hvis eneste formål er konstant at surfe rundt på Internet for at registrere, hvilke sider der findes og hvor. Disse maskiner, som kaldes søgemaskiner eller søgerobotter, er en af Internettets store styrker, da man kan finde oplysninger om hvad som helst, blot man søger rigtigt.
Den mest brugte søgemaskine i dag er uden tvivl Google - endda så meget at man sjældent bruger andre. Udtrykket at "google" har derfor også på vundet indpas som et synonym for at søge på inernettet.
Jo mere man har gennemtænkt sin søgning på forhånd (dvs. gjort sig bevidst om hvad man helt nøjagtigt søger efter), og jo mere man præciserer sin søgning, jo hurtigere når man et resultat. I de følgende opgaver skal du finde faktuelle oplysninger af forskellig art til illustration af nogle af nettets muligheder:
Google kan også begrænse søgningen til fx. musik eller billeder. (Se vejledning til Internet).
Det helt afgørende er de refleksioner og overvejelser, som ligger før selve søgningen. Det er vigtigt at lave en søgestrategi:
Søger man tekst, som der er mest af på www, kan man definere sin søgning, så det værste skrammel (muligvis) frasorteres.
Det handler om at præcisere sin søgning, så maskinen finder lige det man leder efter, og det er ikke hensigtsmæssigt at skulle gennemse flere tusinde søgeresultater før end man når frem til relevant materiale.
Google giver også mulighed for at indskrænke søgningen til helt bestemte ord eller ordsammensætninger. Når man på startsiden klikker på Avanceret søgning får man dette skærmbillede:
Ved at udfylde alle felter kan man begrænse sin søgning.
I første søgning fandt maskinen ALLE de dokumenter, hvori hvert ord optræder, og i anden søgning fandt den kun de dokumenter hvori ordene optræder i sammenhæng.
Prøv i de følgende opgaver at begrænse og definere dine søgninger:
Hvis man ønsker overblik over et bestemt emne og ikke helt ved hvad man leder efter, kan man benytte én af de maskiner, som giver mulighed for emnesøgning. Fordelen ved emnesøgning er at man kan komme vidt omkring og derved måske finde materiale, man ellers aldrig ville have fundet. Ulempen er at denne metode er meget tidskrævende.
Århus Akademi abonnerer på Skoda, og for at bruge ressourcerne i databasen skal du anvende det BrugerID og kodeord, du får udleveret af din lærer.
På Skoda's startside (http://www.skoda.emu.dk) kan du se de forskellige tjenester som skolen abonnerer på.
Klik på linket "Om databaserne" for at få mere at vide om de enkelte tjenester.
Når du klikker på en tjeneste bliver du afkrævet BrugerID og kodeord. (se Skodavejledning).
Når du er kommet ind på Skoda så løs følgende opgaver:
Løs herefter de følgende opgaver (find selv ud af, hvilken tjeneste du skal anvende for at finde svaret):
Bibliotek.dk er Dansk BiblioteksCenters hjemmeside og en meget god ressource til at finde oplysninger om bøger og forfattere
På Danmarks statistiks hjemmeside (www.dst.dk) kan du finde mange nyttige oplysninger om Danmarks befolkning, økonomi, miljø og meget mere:
Undersøg følgende: